بررسی تاثیر استقرار بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر قصد خرید و وفاداری به برند (مطالعه‌ی موردی: بانک‌های منتخب شهر زنجان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و حسابداری، ذانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

2 گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

چکیده

در عصر امروزی وجود پیشرفت‌های نوین در زمینه فناوری اطلاعات، عامل پدید آمدن فضاهای مجازی جذابی همچون انواع رسانه‌های اجتماعی شده است که همواره در حال گسترش و کاربردهای متعدد هستند و عرصه را برای تبلیغ کالا و خدمات تولیدکنندگان فراهم می‌کنند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید و وفاداری به برند است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و متدلوژی نوصیفی – پیمایشی است. جامعه این مطالعه مشتریان بانکهای تجاری می‌باشد و ابزار تحقیق نیز پرسشنامه بوده که بین ۲۸۶ پاسخ‌دهنده به روش غیراحتمالی توزیع شد در نهایت برای آزمون فرضیه ها از تحلیل واریانسANOVA استفاده شد .استقرار بازاریابی رسانه‌های اجتماعی،مکانیزم مناسبی برای ایجاد اعتماد بین برند و مشتریان است.ارتباط نزدیک‌تر و بیشتر با برند به وسیله رسانه‌های اجتماعی،باعث افزایش اعتماد مشتریان به برند شده و آن‌ها را تشویق می‌کند که محصولات برند را خریداری کنند.مشتریان با استفاده از این رسانه‌ها به طور فعال‌تر و بیشتر در تمام مراحل خرید شرکت می‌کنند و احساس ارتباط نزدیکتری با برند می‌کنند. در نهایت نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که؛ بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به طور قابل توجهی بر وفاداری به برند و قصد خرید مشتری تاثیر می‌گذارد.در نهایت یافته‌ها نشان داد که قصد خرید مشتری بر وفاداری به برند تاثیر معناداری دارد.بر اساس این نتایج می‌توان گفت؛سازمان‌ها باید به کارکردهای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند. زیرا تاثیر مستقیمی بر کاربرد بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، وفاداری به برند و قصد خرید مشتری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Social Media Marketing on Purchase Intention and Brand Loyalty (Case Study: Selected Banks in Zanjan Province)

نویسندگان [English]

  • Reza Pirayesh 1
  • hamed rastegarnia 2
1 Department of Management and Accounting, Faculty of Humanities, Zanjan University, Zanjan, Iran.
2 Department of Management and Accounting, Faculty of Humanities, Zanjan University, Zanjan, Iran
چکیده [English]

In today's era, the existence of new developments in the field of information technology has caused the emergence of attractive virtual spaces such as various social media, which are always expanding and have multiple uses and provide an arena for the promotion of goods and services of manufacturers. The purpose of this study is to investigate the impact of social media marketing on purchase intention and brand loyalty. This research is applied in terms of purpose and semi-quasi-survey in terms of method and methodology. The population of this study is the customers of commercial banks, and the research tool is a questionnaire that was distributed among 286 respondents in a non-probable way. Finally, ANOVA analysis of variance was used to test the hypotheses. The establishment of social media marketing is a suitable mechanism to build trust between the brand and customers. Closer and more communication with the brand through social media increases customers' trust in the brand and encourages them to buy the brand's products. Using these media, customers participate more actively and more in all stages of the purchase and feel connected. get closer to the brand. Finally, the results obtained from the research showed that social media marketing significantly affects brand loyalty and customer purchase intention. Finally, the findings showed that customer purchase intention has a significant effect on brand loyalty. Based on these results, it can be said that organizations should pay more attention to the functions of social media marketing because it has a direct impact on the use of social media marketing, brand loyalty and customer purchase intention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media Marketing
  • Social Media Performance
  • Purchase Intention
  • Brand Loyalty